Η οδήγηση στο χιόνι δεν είναι απαραίτητα επικίνδυνη αν είμαστε κατάλληλα εξοπλισμένοι και λαμβάνουμε υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την οδήγηση σε χιονισμένο οδόστρωμα.

Έλεγχος και εξοπλισμός αυτοκινήτου

  1. Αν υπάρχει η δυνατότητα, αλλάζουμε τα ελαστικά μας με χειμερινά ελαστικά που βοηθούν στη μείωση της απόστασης που διανύουμε όταν φρενάρουμε σε χιονισμένο οδόστρωμα.
  2. Απαραίτητη είναι η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων, οι οποίες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς και αφότου κινηθούμε λίγα μέτρα τις ξανατεντώνουμε. Αν έχουμε εξασκηθεί στην τοποθέτησή τους, θα μπορούμε να τις βάλουμε πιο εύκολα. Σημαντικό για την αποτελεσματική λειτουργία των αλυσίδων είναι να έχουμε φουσκώσει σωστά τα λάστιχα από πριν. Δεν χρησιμοποιούμε τύπο αλυσίδων που δεν είναι κατάλληλος για το όχημά μας.
  3. Χρησιμοποιούμε αντιψυκτικό υγρό στο δοχείο υγρού των υαλοκαθαριστήρων καθώς και στο ψυγείο της μηχανής.
  4. Φροντίζουμε η μπαταρία να έχει αρκετή ισχύ καθώς το χειμώνα καταναλώνεται πολύ περισσότερη ενέργεια καθώς χρειάζεται αρκετή ισχύ για τις εκκινήσεις στις χαμηλές θερμοκρασίες.
  5. Αλλάζουμε τα λάδια με λιπαντικά για χειμερινές συνθήκες.
  6. Ελέγχουμε τη σωστή λειτουργία των φρένων καθώς αν δεν έχουν τη σωστή κατανομή, μπορεί στο φρενάρισμα να ξεφύγει το όχημα προς τα αριστερά ή τα δεξιά.
  7. Σε περίπτωση χιονόπτωσης αφήνουμε σηκωμένους τους υαλοκαθαριστήρες για να μην κολλήσουν από τον πάγο.
  8. Φροντίζουμε να υπάρχει στο αμάξι πέρα από τις αλυσίδες, φακός, κουβέρτα, γάντια και ξύστρα για το χιόνι.
  9. Σε περίπτωση ταξιδιού, να έχουμε προμήθειες απαραίτητες όπως νερό και ξηρά τροφή για τον οδηγό και τους επιβάτες, κινητό τηλέφωνο και επαρκή καύσιμα.

Κατά τη διάρκεια οδήγησης στο χιόνι

  1. Ξεκινάμε με πολύ λίγο γκάζι πατώντας ελαφρά τον συμπλέκτη, κι αν είναι δυνατόν, με την 2η ταχύτητα. Αλλάζουμε ταχύτητες όσο πιο απαλά και λιγότερο γίνεται.
  2. Αν έχουμε βάλει αντιολισθητικές αλυσίδες κινούμαστε με ταχύτητα μικρότερη των 40 km/h.
  3. Η ταχύτητά μας πρέπει να είναι μειωμένη καθώς σε χιονισμένο οδόστρωμα η πρόσφυση των ελαστικών και συνεπώς ο κίνδυνος απώλειας ελέγχου του οχήματος είναι μεγάλος.
  4. Πρέπει να διατηρούμε όσο γίνεται μεγαλύτερη απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα.
  5. Σε καμία περίπτωση δεν κάνουμε απότομες κινήσεις με το όχημα.
  6. Προσέχουμε ιδιαίτερα σημεία όπου έχει σχηματιστεί πάγος, όπως γέφυρες, άνω διαβάσεις, κλπ.
  7. Αν το όχημα γλιστράει στο χιόνι, δεν φρενάρουμε, αλλά οδηγούμε προς την πλευρά της ολίσθησης και πατώντας το συμπλέκτη επαναφέρουμε το όχημα στην ορθή πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι. Αν χρειαστεί φρενάρουμε πολύ απαλά.
  8. Όταν πρόκειται να αλλάξουμε πορεία, κινούμαστε αργά και προοδευτικά ώστε να διατηρούμε τον έλεγχο του οχήματος. Προχωρούμε αργά και σταθερά, παίρνουμε τις στροφές «γλυκά». Προσέχουμε ιδιαίτερα το φρένο.
  9. Η απόσταση ακινητοποίησης στο χιόνι και τον πάγο είναι 10 φορές υψηλότερη από ότι στο στεγνό οδόστρωμα. Συνεπώς θα χρειαστεί παραπάνω χρόνος για να φτάσουμε στον προορισμό μας.
  10. Έχουμε πάντα ανοιχτά τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) για να είμαστε ορατοί από τους άλλους.
  11. Να έχουμε σε λειτουργία τη θέρμανση εντός του οχήματος ώστε να μην θαμπώνουν τα τζάμια και να μην πιάνουν πάγο. Ωστόσο, φροντίζουμε να μην υπάρχει υπερβολική ζέστη στο αμάξι γιατί αυτό μπορεί να προκαλέσει νύστα στον οδηγό.
  12. Σημαντικό είναι να διατηρούμε την ψυχραιμία μας, και εμείς και οι συνεπιβάτες. Ο πανικός μπορεί να μας θέσει σε κίνδυνο.
  13. Όταν πρόκειται να ακινητοποιήσουμε το όχημά μας για ώρες, να μην τραβάμε το χειρόφρενο γιατί παγώνει και δεν επανέρχεται.